Εγχειρίδιο τένις

Το εγχειρίδιο τένις παρέχει πληροφόρηση σχετικά με:

      • Οργάνωση γκρουπ – Πώς να οργανώσεις δημιουργικές και παρακινητικές παιγνιδο-κεντρικές ασκήσεις, οι οποίες βοηθούν τους καινούργιους και τους παίκτες αναψυχής να βελτιώσουν τις ικανότητες τους ενώ εξασκούν το παιγνίδι.
      • Ικανότητες Επικοινωνίας.
      • Προσαρμογή ασκήσεων/καθηκόντων ώστε να εξασφαλιστεί η επιτυχία του μαθήματος/προπόνησης
      • Οργάνωση και διαχείριση διαφορετικών σχημάτων και ειδών αγώνων για καινούργιους παίκτες, συμπεριλαμβανομένου και το πώς να χρησιμοποιήσουν το International Tennis Number (ΙΤΝ) της ITF και την αντίστοιχη αξιολόγηση στο γήπεδο ώστε να κατατάξουν τους παίκτες, ως ένα μέσο ενθάρρυνσης αυτών, να παίζουν και να αγωνίζονται περισσότερο συχνά σε κατάλληλο επίπεδο.


        Κατεβάστε σε pdf το εγχειρίδιο τένις

        Στην σύγχρονη προπονητική ένας από τους βασικούς ρόλους του προπονητή είναι να οργανώσει τους παίκτες να παίξουν τένις. Στην περίπτωση των καινούργιων παικτών (starter players) που τώρα ξεκινούν αυτό σημαίνει να τους βάλει να σερβίρουν, να ανταλλάξουν μπάλες και να σκοράρουν – κερδίσουν πόντο από το πρώτο μάθημα.
        Η ικανότητα των προπονητών να διδάξουν την τεχνική δεν είναι τόσο σημαντική σε καινούργιους παίκτες, όσο η ικανότητα τους να επικοινωνήσουν, να ψυχαγωγήσουν και να οργανώσουν το μάθημα. Είναι πολύ σημαντικό ο προπονητής να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες μπάλες, ρακέτες και διαστάσεις γηπέδου για να οργανώσει δραστηριότητες και ασκήσεις που εξασφαλίζουν ότι οι παίκτες σερβίρουν, ανταλλάσσουν, σκοράρουν και διασκεδάζουν. Σε πολλές περιπτώσεις αυτό σημαίνει ότι οι προπονητές θα διδάξουν το τένις σε παιδιά και ενήλικες, χρησιμοποιώντας μια από τις αργότερες κόκκινες πορτοκαλί και πράσινες μπάλες σε περιορισμένο γήπεδο και με μικρότερες ρακέτες για μικρά παιδιά.

        Το πρώτο μάθημα πρέπει να είναι ταυτόχρονα ενεργητικό και ψυχαγωγικό για τους παίκτες. Η ITF (International Tennis Federation - Διεθνής Ομοσπονδία Αντισφαίρισης) προτείνει ότι μολονότι η διδασκαλία της τεχνικής παραμένει σημαντική, οι προπονητές πρέπει πρώτα να επικεντρώνονται στο να μάθουν τους παίκτες να παίζουν το παιγνίδι και να δίνουν τις απαραίτητες και σχετικές τεχνικές και τακτικές οδηγίες για να τους βοηθήσουν να εξασκήσουν το παιγνίδι ακόμη καλύτερα.

        Το εγχειρίδιο αυτό έχει σχεδιαστεί από την Επιτροπή Ανάπτυξης της ITF για προπονητές και δασκάλους οι οποίοι εισάγουν ενήλικες και παιδιά στο τένις. Παρέχει πρακτική προπονητική πληροφόρηση για το πώς μπορούν αποτελεσματικά να δουλέψουν με γκρουπ καινούργιων παικτών. Κύριος σκοπός της ITF και του προγράμματος της «Marketing of the Game» είναι να αυξήσει την συμμετοχή στο τένις, ελπίζει δε ότι αυτή η πληροφόρηση θα βοηθήσει τους προπονητές παγκοσμίως να αυξήσουν την συμμετοχή στο τένις στις χώρες τους.

        Το εγχειρίδιο έχει γραφτεί για αυτούς οι οποίοι δουλεύουν ή πρόκειται να δουλέψουν με γκρουπ καινούργιων παικτών. Τέτοιοι παίκτες μπορούν να είναι γκρουπ Μίνι Τένις, εφήβων ή ενηλίκων. Το σεμινάριο και το εγχειρίδιο είναι κατάλληλα για:

        • Προπονητές οι οποίοι αναζητούν περισσότερες ιδέες για το πώς να οργανώσουν και να διδάξουν καινούργιους παίκτες χρησιμοποιώντας την παιγνιδο-κεντρική μέθοδο (game-based approach)
        • Δασκάλους, βοηθούς και εθελοντές οι οποίοι έχουν λίγη ή καθόλου εμπειρία ως προπονητές, αλλά θέλουν να γνωρίζουν πώς να διδάσκουν το τένις σε καινούργιους παίκτες με τέτοιο ενθαρρυντικό τρόπο, ώστε αυτοί να μπορούν να μάθουν πώς να σερβίρουν, ανταλλάσσουν και σκοράρουν.


        Το εγχειρίδιο ‘Παίξε Τένις’ έχει σχεδιαστεί ως εγχειρίδιο το οποίο οι Εθνικές Ομοσπονδίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να δώσουν ιδέες του πως μπορεί να εφαρμοστεί η παιγνιδο-κεντρική μέθοδος σε καινούργιους παίκτες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί με διάφορους τρόπους:

        • Ως ένα εισαγωγικό σεμινάριο για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν Σχολή Προπονητών επιπέδου ITF Ι
        • Ως ένα σύντομο σεμινάριο για δασκάλους, βοηθούς και εθελοντές που επιθυμούν να αποκτήσουν ιδέες για το πώς να διδάξουν το τένις σε καινούργιους παίκτες.
        • Ως ένα σύντομο σεμινάριο για προπονητές που επιθυμούν να αποκτήσουν ιδέες για το πώς να χρησιμοποιούν την παιγνιδο-κεντρική μέθοδο στην οργάνωση παρακινητικών μαθημάτων για καινούργιους παίκτες.

        Ελπίζουμε ότι αυτό το σεμινάριο και το συνοδευτικό εγχειρίδιο θα βοηθήσουν τα μέλη κράτη της ITF, να εκπαιδεύσουν περισσότερους προπονητές και να τους παρέχουν τις απαραίτητες ικανότητες για αποτελεσματική εισαγωγή και παραμονή περισσότερων παικτών στο υπέροχο παιγνίδι που λέγεται τένις.

        Σέρβιρε, αντάλλαξε και σκόραρε…. και διασκέδασε αυτό το ‘Παίξε Τένις’ εγχειρίδιο.

        Εγχειρίδιο τένις 1

        • Ο ρόλος του προπονητή
        • Γιατί παίζουμε τένις
        • 3. Μάθηση και προπόνηση
        • 4. "Αρχές" Μάθησης (Elderton, 2001)
        • 5. Επικοινωνία
        • 6. Λεκτική επικοινωνία
        • 7. Μη λεκτική πληροφόρηση – επιδείξεις και γλώσσα σώματος
        • 8. Διαφορετικά στυλ επικοινωνίας
        • 9. Επικοινωνία για διαφορετικούς τύπους παικτών
        • 10. Αποτελεσματικές ερωτήσεις
        • 11. Οργάνωση γκρουπ παικτών
        • 12. Η εναλλαγή παικτών στο γκρουπ
        • 13. Τροφοδοσία σε γκρουπ με νέους παίκτες
        • 14. Οργάνωση γκρουπ με μονό αριθμό παικτών

        Ο ρόλος του προπονητή

        Στην σύγχρονη προπονητική η δουλειά του προπονητή είναι να μάθει τους παίκτες να παίξουν τένις (σερβίς, ανταλλαγή, πόντος) όσο το δυνατόν ενωρίτερα. Μόλις αρχίζουν να παίζουν, πρέπει να δίνονται σε αυτούς σχετικές τεχνικές και τακτικές οδηγίες, ώστε να τους βοηθήσουν να παίξουν το άθλημα καλύτερα. Ο προπονητής παίζει ένα ρόλο κλειδί διασφαλίζοντας ότι όλοι οι παίκτες συνεχίζουν να διασκεδάζουν παίζοντας τένις
        και προσπαθώντας να παροτρύνει περισσότερους παίκτες να επιλέξουν το τένις ως άθλημα. Ο προπονητής είναι συχνά υπεύθυνος για να σχεδιάσει και να υλοποιήσει προγράμματα για τους παίκτες. Ο προπονητής εκτελεί ένα αριθμό διαφορετικών ρόλων, όπως:

        • προπόνηση παικτών
        • σχεδιασμός, διαφήμιση και διάδοση μαθημάτων, προγραμμάτων και εκδηλώσεων
        • οργάνωση πρωταθλημάτων
        • φροντίδα πελάτη - σύνδεση με τους παίκτες ή με τα μέλη του κλαμπ
        • προϋπολογισμός – διαχείριση οικονομικών στο κλαμπ

        Ωστόσο ο ρόλος της προπόνησης παικτών αποτελεί την πρωταρχική υπευθυνότητα του προπονητή, και για αυτό απαιτείται ένα πλατύ εύρος ικανοτήτων. Οι επιτυχημένοι προπονητές οι οποίοι κρατούν τους παίκτες στο άθλημα και μπορούν να παροτρύνουν νέους παίκτες να έρθουν στο τένις είναι:

        • εμψυχωτές και ψυχαγωγοί, οι οποίοι δημιουργούν την αίσθηση της χαράς και της διασκέδασης σε κάθε μάθημα τένις.
        • καλοί επικοινωνιολόγοι, οι οποίοι μπορούν να εξηγήσουν τα καθήκοντα και να επιδείξουν τις ειδικές πλευρές του αθλήματος με απλό, ανάλογο, σχετικό και ενδιαφέρων τρόπο στους παίκτες.
        • οργανωτές, οι οποίοι μπορούν να σχεδιάσουν δραστηριότητες και πρακτικές, που εξασφαλίζουν ότι ο κάθε παίκτης εξασκείται, καθώς και ότι αυτοί καταλαβαίνουν τι κάνουν και πως το κάνουν. Αυτό σημαίνει διδασκαλία σε γκρουπ, όπου η ικανότητα να εναλλάσσεις παίκτες αποτελεσματικά και να δίνεις σε αυτούς διαφορετικά καθήκοντα και προκλήσεις (συχνά δια μέσου της χρήσης αργότερων μπαλών και μικρότερων γηπέδων) αποτελεί δεξιότητα κλειδί
        • δάσκαλοι, οι οποίοι καταλαβαίνουν πως οι άνθρωποι μαθαίνουν, πώς να δημιουργούν ένα θετικό περιβάλλον μάθησης διαμέσου διαφόρων μεθόδων και πώς να εξασφαλίσουν ότι ο καθένας διαπνέεται από ένα αίσθημα επιτυχίας παίζοντας τένις.
        • παρακινητικοί/ ενθαρρυντικοί, οι u959 οποίοι μπορούν να παροτρύνουν και να ενθαρρύνουν τους παίκτες να συνεχίσουν να διασκεδάζουν παίζοντας και μαθαίνοντας

        Αυτές οι δεξιότητες χρησιμοποιούμενες αποτελεσματικά, θα εξασφαλίσουν ότι το τένις διδάσκεται περισσότερο αποτελεσματικά και ότι οι καινούργιοι παίκτες ‘παίζουν τένις’ ….σερβίροντας, ανταλλάσσοντας και σκοράροντας από το πρώτο μάθημα.

         

        Γιατί οι άνθρωποι παίζουν τένις

        Το τένις είναι ένα από τα δημοφιλέστερα αθλήματα παγκοσμίως. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που οι άνθρωποι διασκεδάζουν με το τένις:

        • Αγωνιστικός – πολλοί παίκτες διασκεδάζουν με το τένις ως αγωνιστική δραστηριότητα, όπου μπορούν να συμμετέχουν σε πρωταθλήματα και να παίζουν αγώνες. Όσο γρηγορότερα αυτοί μπορούν να σερβίρουν, ανταλλάσσουν και σκοράρουν τόσο νωρίτερα είναι έτοιμοι να αγωνιστούν.
        • Κοινωνικός – πολλοί παίκτες βλέπουν το τένις ως ένα θαυμάσιο μέσο να συναντήσουν άλλους ανθρώπους σε ένα κοινωνικό περιβάλλον.
        • Υγείας και φυσικής κατάστασης – η ανάγκη για άσκηση γίνεται ιδιαίτερα σημαντική παγκοσμίως και πολλοί άνθρωποι βλέπουν το τένις ως ένα θαυμάσιο δρόμο να παραμείνουν ενεργοί και υγιείς. Μόλις οι παίκτες μπορούν να σερβίρουν και να ανταλλάσσουν, το τένις προσφέρει μια άριστη επιβάρυνση για όλες τις ηλικίες.
        • Βελτίωση παιγνιδιού – πολλοί παίκτες θέλουν να βελτιώσουν το παιγνίδι τους και παρακολουθούν προπονητικά μαθήματα που τους βοηθούν να παίζουν περισσότερο αποτελεσματικά.
        • Το τένις είναι υπέροχο για όλες τις ηλικίες – οι άνθρωποι βλέπουν το τένις ως ένα άθλημα που μπορούν να εξασκούν ανεξαρτήτως της ηλικίας τους.

        Το τένις συνεχίζει να αναπτύσσεται. Ωστόσο σε μερικές από τις μεγάλες χώρες ε αριθμό συμμετοχής στο τένις, ο αριθμός των ατόμων που παίζουν τένις μειώνεται. Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για αυτό:

        • Το τένις ανταγωνίζεται με πολλές άλλες νέες και παλαιές δραστηριότητες, πολλές από τις οποίες είναι εύκολες στο να τις ασκήσεις επιτυχημένα
        • Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν το τένις ως ένα δύσκολο για εκμάθηση παιγνίδι, συχνά γιατί οι χρησιμοποιούμενες μπάλες το κάνουν πολύ γρήγορο για τις βασικές ικανότητες των καινούργιων παικτών. Παίκτες που βρίσκονται στο αρχικό στάδιο συχνά βρίσκουν δύσκολο το να κοντρολάρουν την μπάλα, συνεπώς λείπει η σταθερότητα για να αναπτύξουν την ικανότητα ανταλλαγής.
        • Μερικοί προπονητές χρησιμοποιούν μια πολύ τεχνική μέθοδο για να διδάξουν το τένις. Αυτό κάνει το παιγνίδι λιγότερο ενδιαφέρον για μάθηση, ενώ συχνά οι παίκτες περιμένουν αντί να παίζουν. Τις περισσότερες φορές οι καινούργιοι παίκτες θέλουν να μάθουν να παίζουν σε κατάλληλο για αυτούς επίπεδο, αντί να προσπαθούν να μάθουν τεχνικές που ίσως δεν θα εξασκήσουν ποτέ.
        • Συνεχώς αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων έχει πολυάσχολη ζωή, όπου ο απαιτούμενος χρόνος για εξάσκηση του τένις συμπιέζεται εξαιτίας του εντατικού τρόπου ζωής. Χρειάζεται περισσότερη δουλειά για να τροποποιηθεί ο τρόπος οργάνωσης και διάδοσης του τένις με σκοπό να ταιριάζει στο πολυάσχολο τρόπο ζωής.
        • άνθρωποι που επιθυμούν να αναπτύξουν την φυσική τους κατάσταση (fitnees) και να διάγουν υγιές τρόπο ζωής συχνά έλκονται από άλλες δραστηριότητες και αθλήματα. Είναι επομένως ξεκάθαρο ότι όλοι οι παίκτες έχουν τις δικές τους ανάγκες και λόγους που επιλέγουν να παίξουν τένις. Ωστόσο είναι σημαντικό όλοι οι προπονητές να είναι ενήμεροι αυτών των αναγκών. Η ITF αναγνωρίζει ότι πολλά πρέπει να γίνουν από τους προπονητές για να είναι το τένις ελκυστικό και προσβάσιμο για όλους τους δυνητικούς παίκτες, καθώς και ότι το τένις πρέπει να προσαρμοστεί για να ταιριάζει στον ‘πελάτη στην αγορά’, ταυτόχρονα τόσο στο πως διδάσκεται όσο και στο πως οι καινούργιοι παίκτες παραμένουν στο άθλημα.

          3. Μάθηση και προπόνηση

          Μάθηση είναι η διαδικασία αλλαγής της συμπεριφοράς ή αύξησης της γνώσης. Με ποιο στενή έννοια είναι η απομνημόνευση της πληροφόρησης (Rogers, 2000). Σε ένα τενιστικό περιβάλλον, αυτό σημαίνει την απομνημόνευση πληροφόρησης (π.χ. τους κανονισμούς παιγνιδιού) και το σημαντικότερο την απομνημόνευση ενεργειών (π.χ. την τεχνική της από κάτω προς τα πάνω αιώρησης).
          Οι προπονητές πρέπει να καταλαβαίνουν:

          • πως οι άνθρωποι μαθαίνουν
          • πως να επικοινωνούν και να δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν ευκολότερα
          • πως να εναλλάσσουν την επικοινωνία ώστε να ταιριάζει σε διαφορετικούς παίκτες και τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι μαθαίνουν

          4. "Αρχές" Μάθησης (Elderton, 2001)

          1) Υπάρχουν τρεις ‘Αρχές’ μάθησης (Learning ‘laws’) που κάθε προπονητής πρέπει να ξέρει:

          • οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους. Κάθε άτομο μαθαίνει με ένα μοναδικό τρόπο. Κάθε ένας προσλαμβάνει, κατατάσσει και θυμάται την πληροφόρηση διαφορετικά.
          • οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικές ταχύτητες. Κάθε άτομο επεξεργάζεται την πληροφόρηση με διαφορετική ταχύτητα. Μερικοί αφομοιώνουν τις νέες πληροφορίες γρήγορα. Άλλοι καταλαβαίνουν σωστά από την αρχή αλλά παίρνει χρόνο για να συγχρονίσουν τις κινήσεις. Καταλαβαίνοντας ότι όλοι μαθαίνουν μέσω τριών διαφορετικών σταδίων θα σε βοηθήσει να επιταχύνεις τη μάθηση δια μέσω της αποτελεσματικής χρησιμοποίησης των ικανότητες των μαθητών στον αγώνα.
          • οι μαθητές χρειάζονται ένα λόγο για να μάθουν. Το κάθε άτομο έχει τους δικούς του λόγους συμμετοχής στο τένις. Μερικές φορές, όπως στην περίπτωση με τα μαθήματα εφήβων, ένα παιδί ίσως να μην θέλει να είναι εκεί. Ανεξαρτήτως ηλικίας, ένας προπονητής δεν πρέπει να περιμένει δέσμευση από την αρχή. Πρώτον, πρέπει να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον ώστε να ενθαρρύνει τον μαθητή να συμμετέχει. Ακολούθως, ο προπονητής προσθέτει συναισθηματικούς και διανοητικούς λόγους για να δημιουργήσει κίνητρο. Σε κάποιο σημείο το κίνητρο πρέπει να αλλάξει από εξωτερικό (προπονητής, γονείς κλπ) σε εσωτερικό (ο παίκτης θέλει να συμμετέχει από μόνος του). Η δέσμευση είναι το τελικό στάδιο και μπορεί να έρθει μόνο από τον συμμετέχοντα.


          2) Εφαρμογή των ‘αρχών’ μάθησης στην προπόνηση καινούργιων παικτών.

          "Αρχές" μάθησης

           

          Εφαρμογές για τον προπονητή

           

          Πρακτικές εφαρμογές για γκρουπ καινούργιων παικτών

           

          • Οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους
          1. Eπικοινώνησε οπτικά με διάφορους τρόπους
          2. Eπικοινώνησε λεκτικά με διάφορους τρόπους
          • Xρησιμοποίησε πολλές επιδείξεις
          • Xρησιμοποίησε διάφορα στυλ προπόνησης
          • Δώσε καθαρές οδηγίες, χρησιμοποίησε διαφοροποιήσεις στο τόνο, ένταση και έμφαση
          • Aσε τους ανθρώπους να μάθουν ασκούμενοι.
          • Σκοπός είναι η μεγιστοποίηση του καθαρού χρόνου, και η μείωση του χρόνου που ξοδεύεται σε ομιλίες, επεξηγήσεις και επιδείξεις
          • Οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικές ταχύτητες
          1. Αναγνώρισε πότε οι παίκτες προοδεύουν ή δυσκολεύονται - κατάλληλη πρόκληση
          2. Ο προπονητής πρέπει να ξέρει πώς να διαφοροποιήσει τα καθήκοντα
          • Mάθε πώς να παρακινείς τους παίκτες – χρησιμοποίησε γρηγορότερες μπάλες, μεγαλύτερα γήπεδα ή τροποποίησε τους κανονισμούς για να το πετύχεις
          • Διαφοροποίησε δραστηριότητες (διαφορετικές μπάλες, διαστάσεις γηπέδων ή κανονισμούς) έτσι ώστε κάθε παίκτης να παίζει σε επίπεδο κατάλληλο των ικανοτήτων του
          • Οι μαθητές χρειάζονται ένα λόγο για να μάθουν
          1. Ενθάρρυνε τους παίκτες
          2. Παρακίνησε τους παίκτες
          3. Οι παίκτες ίσως αρχίσουν να δείχνουν μεγαλύτερη δέσμευση
          • Μάθε πώς να βοηθήσεις τους παίκτες να σημειώνουν επιτυχίες – για να τους βοηθήσεις χρησιμοποίησε αργότερες μπάλες, μικρότερα γήπεδα ή τροποποιημένους κανονισμούς
          • Δίδαξε τακτικές– βοήθησε τους παίκτες να μάθουν πώς να παίζουν το παιγνίδι
          • Δίδαξε τους παίκτες πώς να σερβίρουν, ανταλλάσσουν και σκοράρουν, εάν είναι δυνατό από το πρώτο μάθημα
          • Δίδαξε κατάλληλες απλές τεχνικές για να βοηθήσεις τους παίκτες να παίζουν το παιγνίδι καλύτερα

          5. Επικοινωνία

          Έχει ήδη υπογραμμισθεί ότι οι προπονητές πρέπει να είναι καλοί στην επικοινωνία, θέτοντας και εξηγώντας καθήκοντα και επιδεικνύοντας ειδικές πλευρές του αθλήματος με απλό, σχετικό και ενδιαφέρων τρόπο στους παίκτες. Η καλή επικοινωνία απαιτεί κατανόηση των ‘αρχών’ μάθησης όπως αυτές παρουσιάσθηκαν στο προηγούμενο μέρος. Είναι επίσης σημαντικό για τους προπονητές να αναγνωρίσουν ότι η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ προπονητή και παίκτη σχετίζεται με 3 συνδεδεμένα μεταξύ τους ζητήματα: τι, γιατί και πως – τι κάνει ο παίκτης, γιατί το κάνει και πώς το κάνει (Young, 2006).

          Οι άνθρωποι μαθαίνουν μέσω της όρασης (οπτικά), της ακοής (ακουστικά) και της αίσθησης/ πράξης (κιναισθητικά). Ωστόσο, κάθε άτομο μαθαίνει χρησιμοποιώντας διαφορετικά ποσοστά από αυτούς τους τρόπους. Όταν οι προπονητές δίνουν οδηγίες, η αποτελεσματική προπόνηση περιέχει:

          • πολλές επιδείξεις, ολικές ή μερικές ενέργειες, καθήκοντα ή ασκήσεις
          • μερική επεξήγηση, χρησιμοποιώντας απλό και ξεκάθαρο λεξιλόγιο
          • πολλές ευκαιρίες για εξάσκηση ικανοτήτων

          Κάθε ανθρώπινη ύπαρξη είναι διαφορετική και ο βαθμός σύνδεσης κάθε ατόμου με οπτικά, ακουστικά και κινητικά ερεθίσματα ποικίλει. Αυτό σημαίνει ότι ενώ ένα άτομο μαθαίνει καλύτερα ακούγοντας τι πρέπει να κάνει, ένα άλλο ίσως χρειάζεται να δει πρώτα τι πρέπει να κάνει. Ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι όλοι οι παίκτες χρειάζονται να εξασκηθούν για να γίνουν καλύτεροι αντί απλώς να βλέπουν ή να ακούν.
          Οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι μια βασική ικανότητα για όλους τους προπονητές. Η ικανότητα να διδάξεις, οργανώσεις, διασκεδάσεις και παρακινήσεις εξαρτάται άμεσα από την ικανότητα του προπονητή να επικοινωνεί.

          Η επικοινωνία είναι:

          pita

          • λεκτική, όπου η πληροφόρηση και η ανατροφοδότηση δίνονται δια του λόγου, όπου οι παίκτες μαθαίνουν ακούγοντας ή απαντώντας σε ερωτήσεις
          • μη λεκτική, όπου η πληροφόρηση και η ανατροφοδότηση δίνονται δια μέσω επιδείξεων, γλώσσας σώματος, σημάτων και χειρονομιών

           

           

          Είναι σημαντικό για τους προπονητές να ξέρουν πώς να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά, έτσι ώστε τα καθήκοντα να είναι ξεκάθαρα και κατανοητά. Αυτό επιτυγχάνεται ως εξής:

          • βρίσκοντας μια θέση όπου ο καθένας μπορεί να δει και να ακούσει, χωρίς να υπάρχουν εμπόδια μεταξύ ομιλητή και κοινού, έτσι ώστε όλοι να μπορούν να ακούν και να βλέπουν
          • περιμένοντας μέχρι το κοινό να συγκεντρωθεί και να είναι έτοιμο να ακούσει ή να δει.
          • κρατώντας την εξήγηση ή την επίδειξη σύντομη, έτσι ώστε κάθε ένας να μπορεί να συγκεντρώνεται
          • κάνοντας ερωτήσεις ελέγχοντας τον βαθμό κατανόησης

          Για μεγαλύτερο έλεγχο του βαθμού κατανόησης συχνά προτείνεται να ζητηθεί από έναν μαθητή να επιδείξει το καθήκον ή την οδηγία

          6. Λεκτική επικοινωνία

           Ένα μεγάλο μέρος της λεκτικής επικοινωνίας που λαμβάνουμε κάθε μέρα ξεχνιέται. Είναι σημαντικό οι προπονητές να εξασφαλίσουν ότι η πληροφόρησης που δίνεται στους παίκτες είναι όχι μόνο απλή, αλλά ταυτόχρονα υψηλής ποιότητας και επομένως εύκολο να απομνημονευθεί. Οι παίκτες είναι πιο εύκολο να αφομοιώσουν την πληροφόρηση εάν ο προπονητής ακούγεται ενδιαφέρων και ελκυστικός.
          Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ως εξής:

          • βεβαιώσου ότι κάθε ένας προσέχει και είναι έτοιμος να αποδεχθεί την πληροφόρηση
          • ενάλλασσε ένταση και τόνο φωνής, ώστε να δώσεις έμφαση σε λέξεις κλειδιά ή φράσεις
          • μίλα αργά και καθαρά, αφήνοντας περιστασιακές παύσεις
          • χρησιμοποίησε λέξεις τις οποίες οι παίκτες καταλαβαίνουν. Αυτό σημαίνει απλή γλώσσα εάν μιλάς σε νέα παιδιά και αποφυγή ‘αργκό’ ή τεχνικών όρων που οι άνθρωποι ίσως δεν καταλαβαίνουν.
          • κάνοντας ερωτήσεις που κάνουν το κοινό να σκέφτεται σχετικά με την πληροφόρηση που έχει μόλις δοθεί.

          7. Μη λεκτική πληροφόρηση – επιδείξεις και γλώσσα σώματος

          Οι άνθρωποι γενικά θυμούνται περισσότερο αυτά που βλέπουν. Οι επιδείξεις καθηκόντων και οι οδηγίες είναι ζωτικές για καινούργιους παίκτες, οι οποίοι μπορούν έτσι να δουν και να μιμηθούν τον προπονητή. Η μη λεκτική επικοινωνία επομένως είναι μια σημαντική ικανότητα για τους προπονητές. Η οπτική επικοινωνία περιέχει:

          • επιδείξεις, που πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να δείχνουν στους μαθητές πώς να εκτελέσουν μια συγκεκριμένη δεξιότητα, πχ. ένα φόρχαντ κτύπημα εδάφους, ή πώς να εκτελέσουν μια συγκεκριμένη άσκηση ή πρακτική
          • γλώσσα του σώματος, η οποία δίνει μια ένδειξη του πως αισθανόμαστε. Η θετική γλώσσα σώματος είναι ένας σημαντικός τρόπος κινητοποίησης του παίκτη και δημιουργίας χαράς στις προπονήσεις.

          Παραδείγματα καλής γλώσσας σώματος περιέχουν:

          • χαμόγελο και διασκέδαση για προπόνηση και για τένις
          • σήματα με το χέρι ή χειρονομίες που δείχνουν πως ένας παίκτης έχει πετύχει τον σκοπό του
          • χαλαρή αλλά άγρυπνη στάση, που δείχνει ενεργητική, ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική

           

          8. Διαφορετικά στυλ επικοινωνίας (ITF, 2005α)

          Οι προπονητές επικοινωνούν με δύο βασικούς τρόπους:

          • άμεσο (συχνά γνωστό ως αυταρχικό «command») στυλ, όπου ο προπονητής παίρνει τις αποφάσεις και δίνει όλες τις οδηγίες. Αν και αυτός ο τρόπος είναι συχνά καλός για μικρά παιδιά, αφήνει λίγες δυνατότητες στους παίκτες για ανεξάρτητη σκέψη
          • ανακαλυπτικό (γνωστό και ως συνεργατικό «cooperative») στυλ, όπου προπονητής και παίκτης δουλεύουν μαζί ώστε να βοηθήσουν την εκμάθηση του παίκτη


          Δεν υπάρχει ένας "καλύτερος τρόπος" επικοινωνίας. Ωστόσο για να είναι πιο αποτελεσματικοί οι προπονητές πρέπει να επικοινωνούν με διάφορους τρόπους, αλλάζοντας συχνά από άμεσο σε ανακαλυπτικό στυλ και το αντίθετο.

          Άμεσο στυλ Ανακαλυπτικό στυλ
          • ο προπονητής δίνει οδηγίες και οι παίκτες ακούν τον προπονητή
          • ο προπονητής λέει στους παίκτες πως θα επιτευχθεί ο σκοπός
          • υπάρχει επίδειξη ικανοτήτων ή δραστηριοτήτων
          • οι ικανότητες εξασκούνται πρώτα σε άσκηση και μετά πιθανά σε αγώνα
          • ο προπονητής δίνει ανατροφοδότηση στους παίκτες κατά την διάρκεια και μετά την άσκηση
          • ο προπονητής δίνει στους παίκτες ένα τακτικό πρόβλημα για επίλυση
          • ο προπονητής και οι παίκτες συζητούν πως θα επιτευχθεί ο σκοπός
          • δεν υπάρχει επίδειξη ικανοτήτων, αλλά ίσως ο προπονητής επιδεικνύει το καθήκον
          • οι ικανότητες μαθαίνονται σε συνθήκες αγώνα
          • ο προπονητής κάνει ερωτήσεις για να βοηθήσει τους παίκτες να επιλύσουν τα προβλήματα
          Πλεονεκτήματα Πλεονεκτήματα
          • καθαρό και γρήγορο για οργάνωση δραστηριοτήτων ή ασκήσεων, για ενασχόληση με μεγάλα γκρουπ ή για υπογράμμιση ζητημάτων ασφάλειας
          • απλό για χρησιμοποίηση με παίκτες που δεν έχουν εμπειρία επίλυσης προβλημάτων
          • ενθαρρύνει τους παίκτες να επιλύουν προβλήματα μέσα στον u945 αγώνα
          • βοηθά τους παίκτες να πάρουν απλές τακτικές αποφάσεις
          • καλό για μακροπρόθεσμη περίοδο μάθησης
          Μειονεκτήματα: Μειονεκτήματα:
          • δεν ενθαρρύνει τους παίκτες να σκέφτονται ή να αντιδρούν
          • είναι δυσκολότερο για τον προπονητή να ξέρει τι γνωρίζει ο παίκτης
          • κάνει τους παίκτες να νοιώθουν άβολα εάν δεν συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων ή δεν απαντούν σε ερωτήσεις
          • απαιτεί περισσότερο χρόνο για να βρεθεί η λύση

          Θυμήσου ότι οι καλοί προπονητές συνδυάζουν διαφορετικά λεκτικά στυλ επικοινωνίας με επεξηγήσεις ώστε οι παίκτες να μπορούν να δουν τι να κάνουν

          Στο κεφάλαιο 5.1 παρατίθεται ένα φύλλο ελέγχου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση λεκτικών και μη λεκτικών ικανοτήτων επικοινωνίας

           

          9. Εναλλαγή στυλ επικοινωνίας για διαφορετικούς τύπους παικτών

          TΟι προπονητές πρέπει να είναι ικανοί να εναλλάσσουν τις μεθόδους επικοινωνίας τους ανάλογα με τη γνώση, τον βαθμό κατανόησης και την ωριμότητα των παικτών. Με άλλα λόγια, οι προπονητές πρέπει να μπορούν να εναλλάσσουν την επικοινωνία τους στα παρακάτω παραδείγματα:

          Γκρουπ Στυλ Ζητήματα

          Μεγάλο γκρουπ από μικρά παιδιά

          (Μίνι Τένις)

          Σε μεγάλο βαθμό άμεσο μερικώς ανακαλυπτικό
          • Περιορισμένη κατανόηση
          • Μεγάλο γκρουπ – λίγος χρόνος για συζήτηση
          • Ισως χρειάζεται το άμεσο στυλ για διατήρηση ηγεσίας
          • Μερικώς απλή χρησιμοποίηση ανακαλυπτικού –εκμάθηση του παιγνιδιού
            Μικρό γκρουπ καινούργιων τζούνιορ Συνδυασμός άμεσου και ανακαλυπτικού
            • Περιορισμένη κατανόηση
            • Μικρό γκρουπ – περισσότερο χρόνος για συζήτηση
            • Ισως χρειάζεται το άμεσο στυλ για αντιστάθμιση της έλλειψης εμπειρίας
            • Μερικώς απλή χρησιμοποίηση ανακαλυπτικού για επίλυση προβλημάτων –εκμάθηση του παιγνιδιού
            Γκρουπ καινούργιων ενηλίκων Συνδυασμός άμεσου και ανακαλυπτικού
            • Περιορισμένη κατανόηση η συζήτηση είναι απαραίτητη για φροντίδα "πελατών"
            • Ισως χρειάζεται το άμεσο στυλ για αντιστάθμιση της έλλειψης εμπειρίας
            • Οι ενήλικες ίσως περιμένουν περισσότερο άμεσο στυλ
            • μΜερικώς απλή χρησιμοποίηση ανακαλυπτικού για επίλυση προβλημάτων –εκμάθηση του παιγνιδιού

            10. Αποτελεσματικές ερωτήσεις

            Η ικανότητα να θέτεις ερωτήσεις είναι πολύ σημαντική για τους προπονητές όταν χρησιμοποιούν το ανακαλυπτικό στυλ. Υπάρχουν δύο είδη ερωτήσεων:

            • Κλειστές ερωτήσεις, αποζητώντας ένα ‘ναι’ η ένα ΄όχι’-π.χ. «ήταν το σέρβις μέσα;»
            • Ανοικτές ερωτήσεις, οι οποίες απαιτούν σκέψη και/ η περιγραφή-π.χ.« που προσγειώθηκε το σερβίς;»

            Οι ανοικτές ερωτήσεις είναι σημαντικές επειδή προάγουν την διαδικασία ανταπόκρισης στην πληροφόρηση και σκέψης πριν την απάντηση. Οι ανοικτές ερωτήσεις είναι επίσης χρήσιμες για να ελέγξεις τον βαθμό κατανόησης. Οι αποτελεσματικές ερωτήσεις βοηθούν να κτιστεί η ανεξαρτησία και η αυτό- εμπιστοσύνη του μαθητή Οι ανοικτές ερωτήσεις δεν επιτρέπουν απλές απαντήσεις τύπου ‘ναι’ η ‘όχι’, οι οποίες συχνά δεν απαιτούν πολλή σκέψη ή αντίδραση.

            Οι ανοικτές ερωτήσεις αρχίζουν με:

            • Γιατί; - γιατί έχασες το κτύπημα;
            • Πως; - πως μπορείς να βελτιώσεις την σταθερότητασου;
            • Πότε; - πότε μπορείς να κάνεις ένα κτύπημα λομπ;
            • Τι / ποιες; - ποιες είναι οι επιλογές όταν ο αντίπαλος σου προωθείται στο
              δίχτυ;


            Οι κλειστές ερωτήσεις συνήθως αρχίζουν με:

            • Είναι; - είναι η μπάλα στο σερβίς έγκυρη;
            • Υπάρχει; - υπάρχει στιγμή που μπορείς να προωθηθείς στο δίχτυ;

             

            11. Οργάνωση γκρουπ παικτών

            Οι καλοί προπονητές πρέπει να είναι καλοί οργανωτές. Αυτό σημαίνει ότι είναι ικανοί να δουλεύουν αποτελεσματικά με γκρουπ ανθρώπων, έτσι ώστε ο καθένας να είναι δραστήριος, να καταλαβαίνουν τι αυτοί κάνουν και πως να το κάνουν,καθώς και να οργανώσουν μεγάλα γκρουπ παικτών γρήγορα και αποτελεσματικά.

            Οι προπονητές πρέπει να είναι ικανοί να οργανώνουν σε διάφορες καταστάσεις όπως:

            • οργάνωση δραστηριοτήτων γκρουπ, όπως προθέρμανση ή ασκήσεις σε μεγάλα γκρουπ
            • χωρισμός μεγάλων γκρουπ σε μικρότερα γκρουπ, έτσι ώστε οι παίκτες να μπορούν να δουλέψουν περισσότερο αποτελεσματικά στο γήπεδο
            • εναλλαγή παικτών, έτσι ώστε ο καθένας να εκτελεί ένα διαφορετικό ρόλο. Παραδείγματα πως μπορούν να γίνονται αλλαγές σε ένα γκρουπ 6 παικτών παρουσιάζονται στο σχήμα 5
            • οργάνωση ενός γκρουπ παικτών σε τουρνουά, όπου οι παίκτες αλλάζουν ρόλους διαδοχικά παίζοντας και διαιτητεύοντας αγώνες

            group1

            ΚΥΚΛΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

            Ολοι οι παίκτες μετακινούνται κυκλικά μια θέση στο γήπεδο

            group2

             ΑΛΛΑΓΗ ΣΕ ΣΧΗΜΑ ΤΡΙΓΩΝΟΥ

            Ολοι οι παίκτες μετακινούνται μια θέση στο τέλος των δύο άκρων του γηπέδου

            group3

             ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

            Τέσσερεις παίκτες εκτελούν ράλι με εναλλαγή παικτών στο τέλος του ενός γηπέδου

            Μέθοδοι εναλλαγής σε γκρουπ 6 παικτών χρησιμοποιώντας τα μισά γήπεδα. Τα γήπεδα μπορούν να είναι κανονικά, μικρότερα (18Χ9m, 11Χ6m) ή απλώς χρησιμοποιώντας τα γήπεδα σέρβις. Ανάλογα με τις ικανότητες των παικτών μπορούν να χρησιμοποιηθούν αργότερες μπάλες

             

            12. Η εναλλαγή παικτών μέσα στο γκρουπ

            Οι εναλλαγές μπορούν να οργανωθούν με διάφορους τρόπους :

            • Χρονικά – π.χ. οι παίκτες παίζουν και αλλάζουν θέση κάθε ένα λεπτό, όταν ο προπονητής δίνει το σύνθημα.
            • Εκπλήρωση καθήκοντος - οι παίκτες αλλάζουν όταν πετυχαίνουν το στόχο που έχει ορίσει ο προπονητής, π.χ. ο στόχος μπορεί να είναι ο σερβίρων και ο συμπαίκτης του να εκτελέσουν 3 ράλι όπου οι παίκτες, σερβίρουν και παίζουν το ράλι. Όταν ο σερβίρων έχει σερβίρει 3 φορές, οι παίκτες αλλάζουν ρόλους.
            • Νικητές και ηττημένοι - για παράδειγμα, όταν κατά τη διάρκεια των ανταλλαγών:
              - οι παίκτες κερδίσουν τον πόντο
              - οι παίκτες χάσουν τον πόντο
              - ο παίκτης κερδίσει συνολικά δύο πόντους

            Οι προπονητές πρέπει να είναι ικανοί να οργανώνουν τους παίκτες γρήγορα, έτσι ώστε όλοι να είναι συνεχή δράση και πρόκληση.

            Η οργάνωση μπορεί να βελτιωθεί ως εξής:

            • να είναι ικανοί να οργανώνουν και να αναδιοργανώνουν γρήγορα, έτσι ώστε να διατηρούνται τα επίπεδα της δραστηριότητας
            • εκ των προτέρων προγραμματισμός. Αυτό σημαίνει :
              - έχοντας ένα απλό πλάνο μαθήματος το οποίο δείχνει όλες τις ασκήσεις και τις εναλλαγές οι οποίες θα γίνουν στο μάθημα. Ένα παράδειγμα τέτοιου μαθήματος δίνεται στο Κεφάλαιο 5.2.
              - απλώς αφιερώνοντας χρόνο να σκεφτούν πριν δώσουν οδηγίες
            • έχοντας ικανοποιητικές ικανότητες επικοινωνίας, γεγονός που κάνει ακόμα ευκολότερη την επεξήγηση και την επίδειξη του πως οργανώνεται η άσκηση. Αυτό μπορεί να γίνει ως εξής:
              - οργανώνοντας το γκρουπ να πετύχει το σκοπό, ο οποίος ιδανικά περιέχει εξάσκηση του αθλήματος και μετά
              - προσωπική ομιλία με τους παίκτες και προσαρμογή των ασκήσεων σύμφωνα με τις ατομικές ανάγκες και ικανότητες των παικτών
            • είναι ικανός να αναγνωρίσει εάν η άσκηση δεν αποδίδει και είναι σε θέση να την αναδιοργανώσει γρήγορα. Π.χ. 2 παίκτες που δυσκολεύονται να αρχίσουν ή/ και να διατηρήσουν ένα ράλι, μπορούν γρήγορα να μεταφερθούν σε μικρότερο γήπεδο ή να τους δοθεί πιο αργή/ μαλακή μπάλα από τον προπονητή για να τους βοηθήσει να εκτελέσουν το καθήκον πιο αποτελεσματικά

             

            13. Τροφοδοσία σε γκρουπ με καινούργιους παίκτες

            Ιδανικά οι προπονητές πρέπει να χρησιμοποιούν τις σωστές μπάλες, μικρότερα γήπεδα και ρακέτες οι οποίες θα επιτρέψουν στους καινούργιους παίκτες να παίζουν ο ένας με τον άλλον. Ωστόσο σε ειδικές περιπτώσεις όταν ο παίκτης δεν μπορεί να κάνει ανταλλαγή, πρέπει να χρησιμοποιηθεί η παρακάτω διαδικασία για τροφοδοσία:

            • τροφοδοσία με το χέρι - μια απλή τροφοδοσία από τον προπονητή (drop ή πέταγμα) ο οποίος στέκεται κοντά, μπροστά και ελαφρώς πλάγια από τον παίκτη. Αυτή είναι χρήσιμη για εντελώς αρχάριους ή όταν δουλεύεις για ιδανικό σημείο επαφής
            • μια - μια μπάλα από το καλάθι - ο προπονητής εισάγει την μπάλα με ρακέτα αλλά δεν την επιστρέφει.


            Μπορεί να γίνει από την απέναντι γραμμή σερβίς ή από τη βασική γραμμή

            • ράλι με τροφοδοσία - ο προπονητής κτυπά την μπάλα και παίζει ένα ράλι με τον παίκτη. Αυτό μπορεί να γίνει από την απέναντι βασική γραμμή ή από τη γραμμή σερβίς. Όταν η τροφοδοσία γίνεται από τη γραμμή σερβίς είναι πιθανό ο προπονητής να κάνει βολέ. Αυτή η μορφή τροφοδοσίας κάνει την άσκηση πιο προκλητική για τον παίκτη γιατί του δίνει λιγότερο χρόνο προετοιμασίας
            • τροφοδότηση ‘ζωντανών’ (live) μπαλών - ο προπονητής τροφοδοτεί την μπάλα με την οποία οι παίκτες παίζουν ράλι και έτσι εξασφαλίζει μικρότερη διακοπή στο παιχνίδι.

            Οι οργανωτικές ικανότητες είναι πολύ σημαντικές για αποτελεσματική τροφοδοσία

            • Οι παίκτες πρέπει να εναλλάσσονται συχνά έτσι ώστε κάθε παίκτης να έχει την ευκαιρία να παίξει με τον προπονητή, καθώς και με διαφορετικούς συμπαίκτες/αντιπάλους
            • Οι παίκτες πρέπει να ξέρουν που να στέκονται όταν περιμένουν ώστε να αποφεύγονται ατυχήματα

            Η τροφοδοσία είναι μια σημαντική ικανότητα για την τελειοποίηση του προπονητή. Όταν ο προπονητής δουλεύει με καινούργιους παίκτες πρέπει να έχει υπόψη του τα παρακάτω:

            • τροφοδότησε την μπάλα φιλικά έτσι ώστε ο παίκτης να έχει χρόνο να αντιληφθεί την μπάλα
            • τροφοδότησε την μπάλα χρησιμοποιώντας ανάλογη πτήση έτσι ώστε ο παίκτης να έχει την ευκαιρία να κτυπήσει την μπάλα σε ένα άνετο ύψος
            • περιόρισε την περιστροφή στο ελάχιστο. Οι καινούργιοι παίκτες βρίσκουν δύσκολο να προσαρμοστούν στην αναπήδηση και στην τροχιά της μπάλας με περιστροφή
            • δώσε χρόνο ανάμεσα σε κάθε τροφοδοσία, έτσι ώστε ο παίκτης να έχει χρόνο να επαναφερθεί και να προετοιμαστεί για το επόμενο κτύπημα.

            Η καλή τροφοδοσία επιτρέπει στον προπονητή να δημιουργήσει αγωνιστική κατάσταση. Π.χ. εάν οι παίκτες μαθαίνουν να κάνουν ράλι από τη βασική γραμμή, η τροφοδοσία πρέπει να γίνεται από τη βασική γραμμή. Ωστόσο μερικές φορές ο προπονητής ίσως θέλει να σταθεί κοντύτερα στον παίκτη (στη γραμμή σερβίς) για να βλέπει καλύτερα και να μιλά ευκολότερα στον παίκτη. Παράδειγμα τροφοδοσίας με ‘ζωντανή’ μπάλα με 6 παίκτες

             

            group4

            Ο προπονητής τροφοδοτεί μια "ζωντανή" μπάλλα σε κάθε παίκτη από αυτή τη θέση και οι παίκτες παίζουν ράλι

            Οι παίκτες ανταλλάσουν μπάλλες. Τα ζευγάρια αλλάζουν μετά το τέλος του ράλι και ο προπονητής τροφοδοτεί την επόμενη μπάλλα

            Παράδειγμα τροφοδοσίας με ¨ζωντανή¨ μπάλα με 6 παίκτες

               

              14. Οργάνωση γκρουπ με μονό αριθμό παικτών

              Περιστασιακά υπάρχει μονός αριθμός παικτών στο γκρουπ. Αυτό δημιουργεί δυσκολίες τις οποίες οι προπονητές πρέπει να είναι ικανοί να ξεπεράσουν. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι ο καθένας πρέπει να είναι δραστήριος με συγκεκριμένο καθήκον κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Σε περίπτωση μονού αριθμού η αλλαγή παικτών γίνεται με διαφορετικούς τρόπους. Έχοντας ένα γκρουπ 5 ή 7 παικτών σε ένα γήπεδο, η οργάνωση των παικτών γίνεται με τους τρόπους που περιγράφονται στα σχήματα 6 και 7. Πληροφόρηση για το πως μπορούν να οργανωθεί ένα γκρουπ με μικτές ικανότητες δίνεται στο Κεφάλαιο 2.

              group5

               ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

              Πέντε (5) παίκτες κάνουν ράλι με δύο εναλλασόμενουσ στο ένα άκρο του γηπέδου είτε μετά πό ένα πόντο ή όταν ο παίκτης χάσει τον πόντο. Μέγιστο όριο 2 πόντοι 

              group6

               ΑΛΛΑΓΗ ΣΕ ΣΧΗΜΑ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΣΤΟ ΕΝΑ ΑΚΡΟ

              Οι παίκτες μετακινούνται μια θέση στο ένα άκρο του γηπέδου. Οι παίκτες μετακινούνται μετά από ένα λεπτό

               

              Μέθοδοι αλλαγής σε γκρουπ 5 παικτών χρησιμοποιώντας τα μισά γήπεδα. Τα γήπεδα μπορούν να
              είναι κανονικά, μικρότερα (18Χ9m, 11Χ6m) ή απλώς χρησιμοποιώντας τα γήπεδα σέρβις. Ανάλογα με τις
              ικανότητες των παικτών μπορούν να χρησιμοποιηθούν αργότερες μπάλες

              group7

               ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΕ ΣΧΗΜΑ ΤΡΙΓΩΝΟΥ

              Οι παίκτες μετακινούνται μια θέση στο ένα άκρο του γηπέδου και αλλάζουν ρόλους στο άλλο άκρο. Οι παίκτες εναλλάσονται μετά από ένα λεπτό

              Μέθοδοι αλλαγής σε γκρουπ 7 παικτών χρησιμοποιώντας τα μισά γήπεδα. Τα γήπεδα μπορούν να είναι κανονικά, μικρότερα (18Χ9m, 11Χ6m) ή απλώς χρησιμοποιώντας τα γήπεδα σέρβις. Ανάλογα με τις ικανότητες των παικτών μπορούν να χρησιμοποιηθούν αργότερες μπάλες.

               

              Σημείωση: στο Κεφάλαιο 5.4. υπάρχουν ιδέες πως να σχεδιάζεις μικρότερα γήπεδα

              Θυμήσου ότι οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις, η επικοινωνία, η οργάνωση και ο ενθουσιασμός είναι σημαντικοί παράγοντες για καινούργιους παίκτες που δεν πρέπει να υποτιμηθούν.

              Θυμήσου επίσης ότι οι παίκτες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να σερβίρουν ανταλλάσσουν και σκοράρουν από το πρώτο τους μάθημα. Στο Κεφάλαιο 2 υπάρχουν ιδέες για το πως μπορούν να υλοποιηθούν αυτά.

              Tennis Rules

              coach1

              Μάθε τους κανονισμούς του τένις από τον καθηγητή ΤΕΕΦΑ Γιάννη Αθαναηλίδη 

              Coaching

              coach

              Προπονητική και βασικές αρχές τακτικής για καλύτερα αποτελέσματα στο παιγνίδι

              Tennis Equipment

              exopl

              Σημαντικές πληροφορίες για τον σωστό εξοπλισμό του αθλητή αλλά και του ερασιτέχνη

              Stretching

              strech

              Διατατικές ασκήσεις απαραίτητες πάντα για πριν και μετά το παιγνίδι.